Jogról közérthetően

JOG

JOG

Parkolás rokkantkártyával (Mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa)

2016. február 03. - Tokár Ügyvédi Iroda, Dr. Tokár Tamás ügyvéd

Cím: Thököly út 58-60. Budapest 1146  E-mail: info@tokar.hu  Telefon: +36 1 343 44 36

Fax: +36 1 343 44 36 Mobiltelefon: +36 70 632 85 52  http://tokar.hu/

Amennyiben rokikártyát (köznyelvi elnevezése szerint: rokkantkártya, PC: mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa)  használunk - induljunk ki abból, hogy mozgáskorlátozott személyt szállítunk, illetve ha lehet nevünkre kiállított, érvényes (eredeti, nem fénymásolt) kártyával dolgozunk - a következőkre érdemes figyelnünk:


roki.jpg

www.tokar.hu   önkényes elvétel - tiltott átengedés

A KRESZ generális szabálya teljesen beszűkíti a lehetőségeket, az általános tilalmak - úttesten - mindenkire vonatkoznak, így akkor megyünk biztosra ha ügyesen, mind a négy kerékkel a járdán (lehetőleg keresztben) hagyjuk a gépjárművünket, jól látható helyre ( kiállítás, érvényesség ) helyezve a kártyát.

A dolog ugyanis úgy áll, hogy a KRESZ 40.§ (9)*** bek. mentessége – az első mondat első fordulatát követő pontosvessző miatt – a rokkantkártya esetében teljes, tehát a (8) /alább/ bekezdés egyéb feltételeire sem kell tekintettel lennünk: 

  • a jelzőtábla, útburkolati jel tilalma kiesik / 40.§ (8) a) /, ( Útburkolati jel...vicc! Hát nem eleve a járdán állunk?! ) 
  • mindegy mekkora részét foglaljuk el a járdának / 40.§ (8) b) /, tehát csak bátran! Akár az egészet,
  • az előbbiből következik, hogy másfél méterről - amit a gyalogosok részére kellene szabadon hagyni - szó sem lehet, majd szépen kikerülik az autót, legfeljebb átsétálnak a túloldalra. A 40.§ (8) b) és c) pontjai összevetése alapján alapból legalább 3 m széles járdával kalkulál a KRESZ, ami eléggé atipikus,
  • nem elvárás az 1000 kg-ot meg nem haladó tengelyterhelés / 40.§ (8) d) /. (Ezért is népszerű a kártya terepjárók tulajdonosai között /G, ML, X-5-6,Q-5-7 és társaik, de egy F650  **** a teljes fenti problémakört zárójelbe teszi/. Két tonna alatt amúgy sem veszik komolyan sem az autót, sem annak tulajdonosát.)

Arra viszont mindenképp ügyelnünk kell, hogy az útpadka nem járda!

(A padka (általában) a járda és az úttest közé ékelt hosszában, élével fektetett téglatestek sora.)

Amennyiben akár egyetlen kerék is (akár csak részben) érinti a padkát, horribile dictu: ráér az úttestre, súlyosan megszegjük az idevágó KRESZ szabályt, visszaélünk a könnyítésekkel, és azonnal a bírságot kockáztatjuk.

WWW.TOKAR.HU

 https://www.facebook.com/ugyved.tokartamas/

*** 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ)

40.§  (8) A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha

a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,

b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,

c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és

d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.

(9) A járdán a mozgáskorlátozott személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) járművével; a betegszállító gépjármű, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár a (8) bekezdésben említett egyéb feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.

**** Majd' két méter magasan kezdődő szélvédőnél se kártya se parkolójegy nem kell: úgyse látszik lentről, fel meg (csak) nem másznak érte. Kerékbilincs nem megy rá, a lopóautó meg...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása